نقد و بررسی دیدگاه جهمیه و هذیلیه در بارۀ عدم جاودانگی بهشت و جهنم
10 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 00/0/0
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
چکیده به نظر می رسد در میان مسلمانان و پیروان فرقه های اسلامی مخالفتی با مسأله دوام و جاودانگی بهشت و جهنم مخالفت دیده نمی شود به جز جهمیه و هذیلیه ¬که پس از مدّتی فنا یا سکون و آرامش کامل را برای بهشت و جهنم باورمند بودند. آنان به ادله¬ای عقلی و نقلی نظیر محدودیت قدرت الهی، حدوث عالم و پایان آن و آیاتی که ظهور در عدم دوام بهشت و جهنم دارد استناد نمودند که تمامی آن ها قابل خدشه است. با توجه به تعارض و تضاد ادله آنان با آیات و روایاتی ¬که صراحتی روشن بر دوام و جاودانگی بهشت و جهنم دارند، به ناچار به تأویل پناه برده و گرفتار محذوری دیگر شدند. از جمله آیات و روایاتی که به روشنی گویای دوام و جاودانگی بهشت و جهنم است می توان به موارد زیر اشاره نمود: 1. آیه¬ی شریفه¬ی «وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِی جَحِیمٍ یَصْلَوْنَها یَوْمَ الدِّینِ وَ ما هُمْ عَنْها بِغائِبِینَ» (انفطار، 14 - 16). یعنی انسان های فاجر از آتش جهنم جدا نمی¬شوند بلکه به صورت دائم در آن خواهند ماند. 2. «کَذلِکَ یُریهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ عَلَیْهِمْ وَ ما هُمْ بِخارِجینَ مِنَ النَّار» (بقره، 167). این آیه دلالت دارد که فاسق در جهنم ماندگار است و از آن خارج نمی¬شود. 3. حدیث نبوی مسلم در صحیحش با ذکر سند از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل نموده که آن حضرت (صلّى اللَّه علیه و آله) فرمود: «چون بهشتیان به بهشت درآیند، منادی، آواز در مى‏دهد: برای شما است که زنده بمانید، و هرگز نمیرید، ... . 4. سخن علی (علیه السلام) در ماندگاری بهشت. که می فرمایند: ... ساکنان بهشت جاوید، هرگز پیر و فرسوده نگردند... . بنابر این، باید عقیده به بقای بهشت و جهنم را از باورهای ضروری مسلمانان دانست. کلید واژه: جهمیه، هذیلیه، بقا، فنا، بهشت، جهنم